ՆԱՏՕ-ն եվրոպական անդամ պետություններին հորդորել է հնգապատկել ցամաքային ՀՕՊ կարողությունները՝ գրում է Bloomberg-ը։ Լրատվամիջոցը նշում է, որ նման կերպ դաշինքը ձգտում է «լրացնել ռուսական ագրեսիայի սպառնալիքին ի պատասխան առանցքային բացը»։ Զինված ուժերի կուտակման հարցը կքննարկվի հինգշաբթի օրը՝ Հյուսիսատլանտյան դաշինքի անդամ պետությունների պաշտպանության նախարարների Բրյուսելում անցկացվելիք հանդիպման ժամանակ։               
 

«ԹՈԽՄԱԽԳՅՈԼԱՅԻՆ» ՎԱՐՈՒՑԱՆՔ (արձանագործական վակխանալիայի նոր հորիզոնները)

«ԹՈԽՄԱԽԳՅՈԼԱՅԻՆ» ՎԱՐՈՒՑԱՆՔ (արձանագործական վակխանալիայի նոր հորիզոնները)
28.10.2011 | 00:00

ԼՃԻՑ ԼԻՃ ՀԱՅԱՍՏԱՆ
«Այս մարդն ուզում է սեռը փոխել
և տղամարդուց դառնալ աղջիկ:
Նա խելագար չէ, և ոչ էլ խենթ,
պարզապես շուկան դատարկ խաղ չի,
այնինչ` ուզում է դեռ դիմանալ,
և տալու դիմաց` առնել մի բան…
-Եվ բոլոր հարմար գործերից նա
արհեստն է ընտրում` պոռնկության»:

«Սեռափոխը», Դավիթ ՀՈՎՀԱՆՆԵՍ, 1992 թ.

ՊԱՏՄԱՄՇԱԿՈՒԹԱՅԻՆ ԱՆԴՐԱԴԱՐՁ
(ֆելիետոն` քնարական ենթատեքստերով)

Բավ է, հոգնեցինք քաղաքական դավերից և հանրային ցավերից: (Ենթատեքստում խնդրում եմ հասկանալ հետևյալը. քաղաքական հոգնան` որպես բուժման միջոց, բուժզննման փուլում է: Հանրային ցավերը արևածաղիկ են չրթում Հանրապետության հրապարակում)։
Առաջ ենք անցնում: Միքայել Նալբանդյանի հուշարձանի շրջակայքը փոխօգնության ձեռք է մեկնում «Թոխմախ գյոլի» հանգստարանին: (Այսինքն` գերեզմանատանը): Սակայն չիք դետեկտիվ զարգացումներ: Դոդոշները հանրային դոդոշաերթ են կազմակերպել և պահանջում են մշակութային ալեկոծումներ: Օն անդր, հառա՜ջ:
Մենք կոթողապաշտ, արձանասեր, հուշաղբյուրագետ ազգ ենք: Եվ սա մեր քնարական ու առնական ինքնության երաշխիքն է: ՈՒ թե չեք հավատում, այցելեք խորհրդահայ հանգստարաններ: Այստեղ ծաղկում ու բարգավաճում է «Գնա մեռիր, արի սիրեմ» տխրահռչակ կարգախոսը:

Առհասարակ 2-րդ համաշխարհային հաղթարշավից հետո 2-րդ հանրապետության «տառապած ու փառապանծ» հանրության հոգեմտակերպում (այս արտահայտության վերծանման մեջ դժվարացողները թող դիմեն ԱԺ մտավոր-պայծառակերպումներին, օրինակ, տիար Արզաքանցյանին, զորօրինակ Սեյրանին Սարոյան, նմանապես Վարդանին, Զարուհուն, Ռուբոյին և այլոց) զարմանահրաշ տեղաշարժեր եղան:
Մեր դարավոր ճաշակի արգասիք խոնարհ ու գեղաշեն տապանաքարերին փոխարինեցին բազալտե սյուներն ու գրանիտե կոթողները: Մրցավազքը թափ առավ: Ալիքվեց ու ափեափ խփվեց: Որքան բարձր էր բազալտակոփ սյունը, նույնքան խրոխտ ու ինքնաբավ էր հոգևոր հանգուցյալի կիսանդրին, սովորաբար բրոնզաձույլ, գրեթե միշտ ճաշակազուրկ: (Թող ներեն հանգուցյալների տերերն ու դրանք իրականացնող վարպետները):
Առհասարակ ճաշակ, չափանիշ, գեղագիտություն թելադրում է պատվիրատուն: Այս քաջ հայտնի ճշմարտությունն իր խորքային հիմնավորումներն ունեցավ և ամրացավ սեփական հավակնություններում: Առաջ էր եկել կուռ մի շղթա` պատվիրատու-իրականացնող-հասարակական կարծիք, թուջե օղակներից բաղկացած: Իսկ հասարակական կարծիքի հետ ո՛չ վիճել է հնարավոր, ո՛չ էլ, առավել ևս, ազդել նրա վրա: Յուրաքանչյուր փորձ և հավակնություն դատապարտված է ի սկզբանե: Հայ հանրությունը կների և կտանի ամեն բան (կարող է, զորօրինակ, երեք ամիս մակարոն ու կարտոֆիլ ճաշակել, զզվել մահու չափ, բայց և այնպես Ամանորին պետք է անմահանա ընտանեկան բյուջեի հնարավորությունները հնգապատիկ գերազանցող հյուրընկալությամբ), դիմացկունության և համբերատարության ռեկորդներ կսահմանի, սակայն կալեկոծվի և կպայթի, եթե փորձես նրա ճաշակն ու հավակնությունները բարեփոխել:
Մի խոսքով` չափազանց կենսունակ է «Թոխմախգյոլային» արձանագործական մշակույթը, որի չարաբաստիկ արձագանքները նոր եռանդով հնչեցին վերջին տարիներին: Անշուշտ, ընթերցողը քաջատեղյակ է, շիրմի վրա եռահարկ դամբարան կառուցողը երկու խնդիր է լուծում, ցուցամոլ-գրոհային և ինքնախարազանող-մեղայական: Շատ հաճախ դամբարանի և հուշասյան հետմահու արժանացողը երկրային իր կյանքում անտեսված - արհամարհված է: Անցնում ենք բուն նյութին, զի դոդոշները ռազմական միջամտության են պատրաստ:

Եվ վերադառնում ենք «Ազատության շեփոր» Նալբանդյանի հուշարձանին կից զբոսայգին: Մի քանի շաբաթ է, ինչ զբոսայգով անցնողները հանում են ակնոցները (եթե ակնոցակիր են), հեռադիտակ, մանրադիտակ և այլ դիտակներ են ձեռք բերում, ուշի ուշով վերադիտում են տեսածը, փորձում այն ընկալել-մարսել-արձագանքել և ձախողվելով անցնում են գործողության առավել վճռորոշ փուլ, այսինքն` կսմթում են սեփական թշիկներն ու պարանոցը։ Անկասկած, այս ամենում ցնցումներն անպակաս են: Օրինակ, ֆիզկուլտինստիտուտի ուսանող Գերասը, այնուամենայնիվ, փոխօգնության ձեռք մեկնեց կոնսերվատորիայի ուսանողուհի Փառիկին, շոյելով և կսմթելով թշիկները: Պատասխանը շառաչուն հարվածն էր գանգատուփին: Թավջութակով: Մի խոսքով, ընթերցողը զբոսայգի այցելելուց առաջ թող մի պինդ խմի: Այն աստիճանի, որ դժվարանա զանազանել կարի մեքենան և տրոլեյբուսը, տնտեսական երկնիշ աճն ու սպառողական զամբյուղի եռանիշ վայրէջքը, Դավիթ Մարքսիստին և Լճաշենի սայլը պատմության թանգարանում, աղանդավորներին և համասեռամոլներին, սերիալային Հովոյին և հեռուստաաշտարակը, Հայրիկյանի բանջարանոցում աճող քաղաքական բողկերն ու Վարդան Բոստանջյանի կոալիցիոն քմծիծաղը, Տեր-Պետրոսյանի «շինիչ-կազմաքանդիչ» հոգեպարար շոյանքներն ու դրանց բարերար ազդեցությունը թթվասերի որակի վրա:

Մի խոսքով, կերպարվեստասերների համառ գրոհներն ավարտվեցին հաջողությամբ: Երևանի քաղաքապետի ջանքերով ձևավորվեց գեղարվեստի խորհուրդ, որը պիտի վերահսկի մայրաքաղաքում տեղակայվելիք արձանների, կոթողների, աղբյուրների և ցայտաղբյուրների նպատակահարմարությունը (տեղադրե՞լ, թե՞ ոչ), հայտարարի մրցույթը և գտնի ամենաարժանավոր քանդակագործին ու որոշի ներկայացրած տարբերակի տաղանդավորության աստիճանը (գուցե տաղանդազուրկ է սույնը կամ էլ գուցե անըմբռնելիության չափ քանքարավոր) և հերթական արձանն ու կոթողը կզարդարեն քաղաքամայրը: Առայժմ չեն զարդարում, հարդարում են գազոնային սկզբունքով: Այն է` քաղաքում պիտի իշխի մեկ-երկու «շուկայական գրոհիչի» ձեռագիր (զորօրինակ, Թոքմաջյանը` Լևոն, Երևանցին` Դավիթ), որոնք և պիտի ճաշակ, գեղագիտություն, գաղափարախոսություն թելադրեն: Առայժմ, զի վերոնշյալ պատկառելի գեղխորհուրդը, քաղաքապետ Կարեն Կարապետյանի, ճարտարապետ Նարեկ Սարգսյանի և ճարտարապետ-հռետոր Լևոն Իգիթյանի գլխադասությամբ, առայժմ գործում է դիպվածային սկզբունքով, ընտրելով չարյաց փոքրագույնը: Սակայն քանի որ չարյաց փոքրագույնը չարորակ ուռուցքի պես տարածվելու հատկություն ունի, վերաճում է չարիքի մեծագույնին: Այս մասին քիչ անց:
Տարեսկզբին յուղ կապեց արվեստասեր հասարակության և առհասարակ հայության սրտին: Ազատիչի բարձր հովանու ներքո կազմաքանդվեցին և օտարվեցին Սեդրակիչի օրոք նախագահական նստավայրի առջև տեղադրված արձանագործական թյուրիմացությունները: Ցնծացե՛ք ազգային կերպարվեստի վրձին ու ներկապնակ, բանականն ու բարոյականը վերջապես ճանապարհ են հարթում, և նահանջում են գազոնահարթավայրային որոմները:
Բայց դարձյալ շաբաթը նախորդում է ուրբաթին: Մի պարզ ու ըմբռնելի հիմքով. գեղխորհուրդը նիստ է հրավիրում ինչ-որ արձանի ճակատագիր որոշելու նպատակային ցանկությամբ. բնագավառի իսկական գիտակները (նկարիչների միության ներկայացուցիչները) կամ չեն հրավիրվում կամ հրավերի են արժանանում վերջին պահին և այլն: Սակայն գեղխորհուրդը «առայժմ հակագեղագիտական և գաղափարազուրկ» դեգերումների մեջ է, ինչը և պահանջում է յուրահատուկ հոգածություն նրանց նկատմամբ: Հոգածություն և, հասկանալի է, անդրադարձ: Այժմ վերադառնանք Նալբանդյանի արձանին կից զբոսայգի:
Անկախության 20-րդ փառապանծ հոբելյանին ընդառաջ բավականին հոգեցունց առաջարկով հանդես եկավ ՀՀ սփյուռքի նախարարությունը. Նալբանդյանի արձանին կից զբոսայգում ստեղծել «Բարեգործների ծառուղի»: Այս հուզիչ և խռովիչ հայտարարության համապատկերում քանդակագործ Ֆերդինանդ Առաքելյանը ասպարեզ է իջնում և «քանդակում» հանրային գիտակցություն, հայտարարելով, որ երկնել է երևելի բարերարների վեց դիմաքանդակ և գլխավոր հուշարձանը:
(Կարմրամորթ դոդոշները «Լճիցլճերում» ապստամբության դրոշ բարձրացրին և պատրաստ են մշակութադոդոշային հեղաշրջման):
Ֆերդինանդ Առաքելյանի արձանագործական շնորհները բուն «թոխմախգյոլային» են, նրա վերջին ձիարձանը Գյումրիում ահասարսուռ ենթադրությունների տեղիք է տալիս. ձի՞ է, ավանա՞կ, եղնի՞կ, թե՞ շնիկ, անհասկանալի է: Հավանաբար ամբողջը: Ամենայն հավանականությամբ Ֆ.Ա.-ն վազանցել-գերազանցել է բոլոր այն հակաարձանագործական նշաձողերը, որ մինչ այս Լևոն Թոքմաջյանի մենաշնորհային տիրույթների արգասիքն էին: Բայց և այնպես Ֆ.Ա.-ին հաջողվում է վազանցել-շրջանցել, վերջնարդյունքում էլ, դարձյալ բյուր-բազում չուգունատառ ներողագրեր, եռամատ կոմբինացիա հղել դեպ գեղխորհուրդ և Երևանի քաղաքապետարան: Բայց ինչպե՞ս, կբացականչի համբերության վերջին ումպ լիկյորն ըմբոշխնող ընթերցողը: Շատ պարզ, քիչ համբերություն:

ԲՈՒԼԴՈԶԵՐԱՅԻՆ ԳՐՈՀԻ ՂՈՂԱՆՋՆԵՐԸ
(պամֆլետ-վերջաբան)

Գեղխորհուրդը տեղյակ է իր վերին առաքելության մասին: Տեղյակ է և առլեցուն` մաքրելու մայրաքաղաքը հակամշակութային և ապակերպարվեստային թափոնից:
Ամռանը գեղխորհրդին է ներկայացվում հինգից վեց նախագիծ` զարդանախշելու վերոնշյալ Ծառուղին: Գեղխորհուրդը միաձայն և ձայնակից վրդովմունքով մերժում է հատկապես Ֆերդինանդ Ա.-ի նախագիծը։ Զայրացուցիչ է համարվում Նալբանդյանի վսեմաշուք արձանի հարևանությամբ նման անհեթեթ գաղափարի իրագործումը:
Սակայն մինչ սա բավականին ջրեր են պղտորվել զուլալվելու հույսով: 2010-ի օգոստոսյան մի հրաշեկ օր կառավարությունը Ծառուղու մասին որոշում է ընդունում և այն ամրագրում N 1013 թվանշանով: Փոքրիկ մի լիկբեզ. այս որոշումը էապես հակասում է նույն կառավարության 1999-ին ընդունված N 551 որոշմանը, որով որևէ արձանի կամ կոթողի տեղադրման նպատակահարմարությունը որոշում են Երևանում քաղաքապետը, մարզերում` համապատասխան մարզպետները: Սա դեռ ոչինչ, ընդունենք, որ կառավարությունը վազանցել է իր իսկ որոշումը ինչ-ինչ վերին «առաքելությամբ»: Ծառուղում պետք է տեղադրվեին (համաձայն կառավարության վազանցային որոշման) Ալեք Մանուկյանի, Ալեքսանդր Մանթաշյանի, Գալուստ Կյուլպենկյանի, Միքայել Արամյանի, Հովհաննես և Հովակիմ Լազարևների, ինչպես նաև Պողոս Նուբարի հուշարձանները: Վայրը` Օղակաձև զբոսայգու 4-րդ տեղամաս: Այս ամենի համար պետբյուջեից հատկացվում է 21 մլն դրամ (շուրջ 57 հազար ԱՄՆ դոլար): Մի խոսքով` գեղխորհուրդն անվրդով իր ծրագիրն է ուրվագծում, և ահա, խնդրեմ, բուն «Թոխմախգյոլային» արձանաշարը տեղադրված է: Տեղադրված` շրջանցելով Երևանի քաղաքապետարանն ու գեղխորհուրդը: Անհասկանալի է, թե ում որոշմամբ և ում պնդաճակատ համառության վերջնարդյունքում է տեղադրվել:
Սա խառնափնթոր տրագիֆարսի վերջն է: Իսկ Ֆ. Ա.-ն շրջում է քաղաքում և խոստովանում կիսաձայն, որ արձանաշարը շարունակվելու է և շուտով ձեռնամուխ կլինի մերօրյա ազգային օլիգարխ-բարերարների անձեռակերտ կոթողների կերտմանը:
Մի խոսքով` դոդոշակերպ մի հսկա բուլդոզեր է մայրաքաղաք մտել: Խորհրդային արտադրության բուլդոզեր, որ մազութ ու ձյութ է վառում, և որի վարորդը երեկ է վերադարձել հոգեբուժարանից:
Վրեժ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆ

Դիտվել է՝ 1601

Մեկնաբանություններ